flynride_loggo

Vårt flygplan

SE-KYF

SK50B, SAAB 91B Safir

Vårt klubbflygplan!
SAAB Safir SK50B som vi köpte 2021 efter att vår förra Safir blivit påkörd på marken och så svårt skadad att den inte gick att reparera.

Civilt benämnd SAAB 91B Safir och militärt SK50B.
Serienummer 91.249 och militärt 50037
Detta flygplan byggdes 1953 och är tillverkad av NV Koninklijke Maatschappij De Schelde, Dordrecht, Holland.
Flygplanet byggdes på licens då SAAB vid denna tid hade fullt upp med att bygga J29 Tunnan. 
Flygplanet kom till flygskolan i Ljungbyhed 16e maj samma år.
Efter sin tid på flygskolan i Ljungbyhed omplacerades flygplanet till F6 i Karlsborg och sedan tillbaka till F5 i Ljungbyhed igen.
2a juni 1972 omplacerades flygplanet igen och nu upp till F21 i Luleå där det fick förbandsnummer 77.
1992 kasserades flygplanet från Flygvapnet då flygplantypen skulle utgå. Flygplanet såldes då till Vapnö Flygklubb på F14 i Halmstad.
16e juni 1993 registrerades flygplanet som SE-KYF och flög under många år i deras regi.

Gamla trotjänare

SE-DXV

De Havilland J28C2 Vampire

1991 fick Svenska flygvapnet en förfrågan om man ville ta över en De Havilland Vampire då Schweiziska flygvapnet skulle fasa ut sina. Svaret blev ja och flygplanet placerades vid F5 i Ljungbyhed där det fortfarande fanns både teknisk personal och piloter som kunde Vampire.
Flygplanet civilregistrerades och av momstekniska skäl placerades det hos Ljungbyheds Aeronautiska Sällskap som redan då flög med Saab Safir SK50.
Föreningen flög med flygplanet fram till 15/7 2013 då det ställdes upp på Ängelholms flygmuseum.
Flygplanet är idag sålt till en privatperson som har ambitionen att få det luftvärdigt igen.

SE-LAS

SK50B, SAAB 91B Safir

En av våra äldsta Safirer!
Äldst på så sätt att detta var en av de två första Safirerna som köptes från flygvapnet 1989 då 3st flygvapenklubbar bildades på prov.
Flygplanet flög i föreningens regi fram till maj 2021 då det blev påkört på marken av ett annat flygplan. Skadorna i stjärtpartiet blev tyvärr så omfattande att flygplanet inte gick att reparera.

SE-LAP

SK50C, SAAB 91C Safir

SE-LAP, en SK50C, alltså en 4-sitsig SK50, var den 3e Safiren som kom till föreningen.
I Flygvapnet flög den som 50085 och var den gulmålade SK50 som Alf Ingesson-Thor flög uppvisning med i slutet på 80-talet.
1993-03-29 överlämnades flygplanet från Flygvapnet till föreningen och 1993-08-05 cevilregistrerades flygplanet som SE-LAP.
Runt 2008 såldes flygplanet till Bertil Gerhardt på grund av lågt flygtidsuttag.
Flygplanet ägs idag av Mats Tedenryd och flygs i Ängelhol

SE-LAR

SK50B, SAAB 91B Safir

Du kan ändra denna exempeltext. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Donec libero. Suspendisse bibendum. Cras id urna. Morbi tincidunt, orci ac convallis aliquam, lectus turpis varius lorem, eu posuere nunc justo tempus leo. Donec mattis, purus nec placerat bibendum, dui pede condimentum odio, ac blandit ante orci ut diam.

50083

SK50C, SAAB 91C Safir

Du kan ändra denna exempeltext. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Donec libero. Suspendisse bibendum. Cras id urna. Morbi tincidunt, orci ac convallis aliquam, lectus turpis varius lorem, eu posuere nunc justo tempus leo. Donec mattis, purus nec placerat bibendum, dui pede condimentum odio, ac blandit ante orci ut diam.